Wednesday, 21 July 2010

Testaustyön riittävyys

Meillä on projektit sellaisia pienehköjä kehitysprojekteja, joissa on yleensä 2-3 kehittäjää ja ne kestävät noin 1-4 viikkoa per projekti. Sitten meillä on sellaisia mammuttiprojekteja, jotka vievät koko tulosyksikön henkilöresurssit ja kestävät 6-9 kuukautta. Eli kehittäjät puskevat kovalla syötöllä koko ajan tavaraa ulos ja asiakkaalle.

Tähän soppaan kaadetaan testaaja. Testattavaa on vaikka kuinka paljon, mutta sitä ei aina ole mahdollista laskuttaa, jos sitä ei ole asiakkaalle myyty. Asiakkaalle on myyty ainoastaan kehitystestaus ja hän hoitaa itse testuaksen. Tämä malli on hyvin järkevää pienissä projekteissa ja asiakaskohtaisissa mutoksissa. Testaajat siis sijoitetaan suuriin projekteihin, joissa on paljon testtattavaa ja joka on laskutettavaa.

Ah, tullos tilanne, jossa viikon aikana ei tulekaan mitään testattavaa ominaisuutta tai käyttöliitymänäyttöä tms. jolloin testaaja kyselee pitkin toimistoa, olisiko kenelläkään testattavaa. JA KAIKILLA ON!!!! Testattavaa on simppeleistä käyttöliittymätestauksista aina monimutkaisiin integraatio hässäköihin ja suorituskykytesteihin, joita kukaan kehittäjä ei osaa/ehdi tehdä projektin puitteissa. Ja tämän ajan testaajan täytyisi tehdä 100% laskutettavaa työtä ja samalla pysyä kärryillä uusimmissa työkaluissa ja tekniikoissa (sekä testaus- että kehitysrintamalla).

Miten tästä siis selvitään?

Testaukselle pitäisi asettaa jonkinmoinen "puskuri", joka on laskuttamatonta työtä (esim. 5 tuntia viikossa) Tämän määrä vaihtelee 5-25% välillä riippuen viikosta. Tähän voidaan siis ympätä hankalat "testauksettomat" projektit, joita on todellisuudessa pakko testata, mutta niitä ei voi asiakkaalta laskuttaa. Lisäksi tähän voidaan lukea esim. työkalututoriaalit, webinaarit, blogien lukeminen (nykypäivänä helkkarin tärkeä *wink*) ym. ei suoranainen testaus, mutta testaukseen liittyvä.

Tällätavoin laatu paranee sekä yleisellä tasolla (ihmsiet ymmärtävät testauksen tärkeyden ja osaavat myydä sitä asiakkaalle) ja testausresurssitasolla (henkilökohtainen tieto-/taitotaso nousee ja tietämys alan suunnasta lisääntyy). Tämä maksaa kuitenkin yritykselle, joten sen kannattavuus kannattaa laskea tarkkaan.

Vaihtoehtona on tietenkin peukaloiden pyörittäminen ja se, että testaaja ei voi merkata tunteja joita ei voi laskuttaa...

Pureskelkaapa sitä...

No comments:

Post a Comment